Gelijke OnderwijsKansen

GOK in de steigers

Onze school is een GOK-school. Dit betekent dat wij een school zijn die meewerkt aan het gelijke onderwijskansenbeleid. We willen elke leerling op school alle kansen bieden. We begeleiden onze leerlingen extra als ze meer zorg nodig hebben, want we streven ernaar dat iedereen zich goed voelt op school en zich in de beste omstandigheden kan ontplooien.

Intussen zijn we al aan onze derde GOK-cyclus toe.  Elke cyclus begint met een bevraging bij leraren (en leerlingen), waaruit we telkens twee thema’s selecteren waarrond we willen werken : Die thema’s zijn: taalvaardigheid, preventie en remediëring van studie- en gedragsproblemen, leerlingen- en ouderparticipatie, diversiteit en leren, doorstroming en oriëntering.

Dit jaar starten we met een groep vrijwillige leerkrachten een project rond motivatie. We gaan met een team op zoek naar hoe we leerlingen kunnen motiveren om te leren, in en buiten de klas. Vier leden van het team gaan op buitenlandse cursus om onze kennis te verbreden over wat leerlingen motiveert om te leren en hoe we zaken kwaliteitsvol kunnen implementeren in onze schoolwerking.

Een aantal acties die voortvloeien uit onze GOK-werking:

  • SPRINT

We gebruiken op school het dyslexiesoftwareprogramma ‘Sprint’.

Leerlingen met dyslexie krijgen tijdens de examens de kans om met dit programma te werken in de zorgklas. Vragen en teksten worden via dit programma voorgelezen zodat dit voor hen een hulp kan zijn. Leerlingen van wie de thuistaal geen Nederlands is, alsook leerlingen met GON-begeleiding of andere specifieke zorgvragen kunnen ook in de zorgklas terecht. 

 

Op vraag van de leerling (met dyslexie) kan Sprint ook voor taken en toetsen gebruikt worden. Leerlingen kunnen hiervoor inloggen sodat ze overal dit programma kunnen gebruiken. 

 

Dieter Claus is de verantwoordelijk voor de Sprintwerking, hij is bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via Smartschool.

 

 

 

  • TAALWIJZERS

Een taalwijzer is een handvat, een leidraad, een kapstok voor leerlingen om een talige taak tot een goed einde te brengen. Volgende taalwijzers zijn reeds uitgewerkt : een mondelinge presentatie houden, een verslag van een gebeurtenis maken, een logboek maken, bronvermelding, een zakelijke e-mail schrijven, een powerpointpresentatie houden. 

De taalwijzers zijn beschikbaar op intradesk.

  • PROJECTDAGEN

 Gevolg gevende aan de vraag van leerlingen uit de BSO-richtingen organiseren we aan het eind van elk trimester 2 halve dagen projectwerking waarin de focus ligt op de motivatie van de leerlingen verhogen. Deze dagen worden elk jaar opnieuw uitgewerkt door een werkgroep bestaande uit de (hulp-) titularissen van de klassen en de leerkrachten PAV. 

  • Motivatie acties

 

 Op verschillende momenten proberen we de leermotivatie van de leerlingen met enkele gerichte acties te verhogen. Zo deden we een actie met motiverende kaartjes voor leerkrachten, een participatieve actie voor leerlingen 'jullie mening telt' en zetten we nu in op een leerlingencontact specifiek over het welbevinden van leerlingen op school. 

  • Leerlingencontact

Net voor de herfstvakantie en voor de paasvakantie organiseren we een leerlingencontact i.p.v. het klassieke oudercontact. We doen dit o.a. om de motivatie van de leerlingen te verhogen. De leerkrachten hebben tijdens dit contactmoment vooral aandacht voor het welbevinden van de leerling op school en ook de leerlingen zelf kunnen thema's aangeven om tijdens dit moment aan te halen.

We vragen de leerlingen ook om dit gesprek voor te bereiden. 
Toen we dit de eerste keer organiseerden evalueerden we deze andere manier van werken en in het filmpje hieronder kan u de resultaten van die evaluatie bekijken.

Link naar het filmpje